*Ebba Johansson livet enligt mig*

tisdag 13 december 2011

Kapitel 1.

Skolklockan ringer. Och plöstsligt blir det skrikit iklassrummet. Fröken går fram till mig.
- Du måste göra om ditt prov... tyvärr räckte inte dina betyg.
- Jaha okej säger jag.
Jag går ut till korridoren för att hämta min väska. Det känns som om den väger 5 kg! Men jag vet att den egentligen inte väger det.
Lollo börjar gå fram till mig. Hon kallas Lollo men heter egentligen Lovisa.
- Hej! hur gick det på ditt prov mitt gick kast! säger hon. Det ser inte ut som om hon är besviken. Men Lollo är bra på att dälja saker.
- Usch det gick inte bra alls,fröken sa till mig att jag skulle göra om det! Säger jag deprimerat!
Jag tar på mej mina vita converse, Och slänger på mej mina svarta jacka lite snabbt.
- Ska du inte knäppa jackan? Säger Lollo.
- Jo snart. Svarar jag irriterat.
Lollo vet att jag hatar när hon leker min mamma. Hon låtsat inte bry sig. Jag börjar gå mot dörren.
- Du skulle vi vara idag eller? säger Lollo.
- Visst svarar jag.
Det börjar vebrera i mina jeans. Jag har mobilen i min fick det är där för. Hade jag haft mjukisbyxor. Hade jag aldrig känt det. Jag drar
upp mobilen ur mina jeans.
- Hej det är Hanna.
- Ja hej det är Thomas från sjukhuset i Jönköping,det angår din mamma. Säger nån läkare.
- Jaha vad har hänt ? Säger jag...
- Du vill nog inte ta detta på telefon! Säger läkaren bestämt.
Jag lägger på. Jag förstår vad han menar. Det känns så konstigt. Vad har hänt med min mamma? Men hon har ju faktiskt varit konstig på
sistonde och haft hög feber. Usch. Lollo börjar gå mot mig.
- Vem var det? säger hon undrande!
- Det var en läkare... Mamma ligger på sjukhus säger jag tyst.
- Va vad här hänt? Säger hon...
Hon förstår nog heller inte.
- Jag vet inte. Jag ska gå till sjukhuset nu. Svarar jag.
- Ska jag följa med dig? Säger hon.
Som vanligt ställer Lollo upp. Det gör hon alltid! Man kan alltid lita på Lollo.
- Ja om du vill svarar jag. Jag visar med minen att jag blev glad. Det fattar hon nog också.
Vi vänder håll och börjar gå mot sjukhuset. Sjukhuset ligger några kvarter bort och det tar ungefär en halvtimme att gå dit. Hela vägen
känns lång. Långare en vanligt. Lollo och jag går tysta nästan hela vägen. Innan hån väcker upp tystnaden.
- Du... Idag på gympan såg du vad Elsa gjorde? Säger Lollo.
- Nej säger jag.
Hon ser på mig att jag inte vill prata just nu.
- Jag kan berätta sen istället om du vill.
Jag nikar. När vi äntligen är framme tar det lång tid innan jag lyfter på mina ben och går in. En kille kommer mot mig kan det vara Thomas?
- Hejsan Thomas säger läkaren.
- Hej jag är Hanna! Jag skulle vilja veta vad som hänt med min mamma. Säger jag.
Han drar in mig till ett hörn. Lollo väntar vid dörren.
- Jo. Vi hittade en cancer knöl. Det kan finnas risk att hon blir frisk. Men det är knappast trodligt. Säger Läkaren.
Jag känner mig helt stum. Var detta ett skämt eller var det sant. Vad skulle jag ta mej till?

1 kommentar:

nellyblondiin sa...

vem har skrivit den ? ,o <3