*Ebba Johansson livet enligt mig*

onsdag 14 december 2011

Kapitel 2.

- Va är det sant? Vart är hon nu vill besöka henne nu! Säger jag.
Han ser på mig att jag blir lite ivrig.
- Ta hissen upp på avdelning 567 ligger hon. Rum 4 svarar han.
Jag går mot Lollo. Jag drar i hennes tröja och hon fattar att jag är på väg upp till mamma. Man ser
hissen direkt. Den ligger mitt i entren. Jag klickar på hiss knappen. Det känns som det tar evigheter
innan det plingar till. Jag och lollo stiger in i hissen. Jag klickar på 3:an. Det känns som om jag har
ett kniv rakt i hjärtan. Jag älskar min mamma. Och det är inte så här jag vill att hon ska dö. Vi kliver
ut i hissen som nyss plingat till och öppnas. Det står " Avdelning 567" på en stor tjock dörr.
Jag och Lollo börjar gå mot dörren. Allt är så grått här. Precis när jag fått tag i hand taget stoppar
Lollo mig.
- Du är stark nu! Och jag kommer alltid finnas vid dej. Säger Lollo!
Jag kramar henne. Jag tar tag i hand taget och öppnar. Rum nummer fyra ser man ganska lätt. Dom
hadde skyltar som det stog numret på. Jag går mot dörren som det står nummer fyra på. Jag knackar försiktgt. Mamma tittar på dörren.
När hon ser mitt ansikte skinner hon upp som en sol. Jag och Lollo går in.
-Gumman jag har saknat dej så mycket. Hur gick det på provet? säger hon samtidigt som jag ger henne en kram.
Jag fattar att hon inte vill prata om att hon har cancer.
- Det gick inte alls bra mamma. Fröken sa att jag skulle göra om det. Säger jag.
- Nej men usch så jobbigt, hur gick det för dig då Lollo? Säger mamma.
- Samma här! Kast. Svarar Lollo som står vid dörröppningen.
Lollo går fram och sätter sej på en pall brevid mamma. Man ser att mamma har ont. Hon är kopplad till massa maskiner.
- Mamma får jag sova här inatt? säger jag.
- Det är bättre att du sover i en skön egen säng du har skola imorgon med. Jag kan ringa pappa om du inte vill sova i huset själv. Säger mamma
Jag ser att mamma vill det. Men hon vet att det blir bäst om jag sover hemma. Jag vet vad Lollo tänker och jag tror jag vet att hon vet
vad jag tänker.
- Jag kan sova hos dej Hanna. Säger Lollo
Jag visste att det skulle komma ut. Hon visste att hon inte ens behövt fråga för det är egentligen en självklar het.
- Jag apsolut! Svarar jag.
Sjukhus rummet är så varmt. Mamma ser inte ut att ligga skönt. Hennes säng ser hård ut. En läkare kommer in genom dörren.
- Hejsan! Har du besök Marie vad trevligt! Jag tänkte bara säga att er besöks tid är ute ni får komma tillbaka imorgon! Säger en blond
smal tjej vid dörren.
- Men fem minuter till bara! Säger mamma.
Okej jag kommer tillbaka om fem minuter. Säger tjejen och sedan går ut i rummet.
Mamma fäller en tår. Nästan så att jag gör det med. Men jag försöker hålla mej.
- Kommer ni hit imorgon med efter skolan? Frågar mamma.
- Självklart säger Lollo.
- Glöm inte nycklen som är i min väska! Säger mamma och pekar mot ett fönster.
Tjejen kommer tillbaka. Dom 5 minutrena gick snabbt.
- Tyvärr nu måste jag be er att gå. Säger hon.
Jag och Lollo lyfter på oss. Jag går mor fönstret för att plocka ut mammas nycklar till huset. Nycklarna ligger på ett paket med tabletter.
Vad var det för tabletter?

1 kommentar:

Emelie sa...

är det du som skrivit den Ebba? :O