*Ebba Johansson livet enligt mig*

måndag 26 december 2011

Kapitel 10

Dagarna susar iväg... och pengarna susar in på mitt konto. Mammas medecin kostar 30 000. På en vecka ska jag samla ihop detta. Det började
nästan kännas omöjligt. Jag sitter i min säng och tittar på lappen med Erics nummer på. Jag ville verkligen ringa han. Jag började slå in nummret
på min mobil. Det kändes som om det tog evigheter innan han svarade.
- Hej det är Eric säger han.
- Hej det är Jenny vill du hitta på nått sen? Säger jag.
Jag tittar på klockan 11:03. Jag vaknade ganska tidigt idag tycker jag.
- Visst, vi kan kanske äta middag och gå på bio. Säger han.
- Ja självklart! Säger jag.
- Bra,kan vi mötas vid ICA klockan 4 idag? Säger han.
- Ja visst ses vid 4 hejdå... Svarar jag och lägger på.
Jag ville lägga på så snabbt som möjligt. Jag går upp och tvättar av sminket sen i går. Och börjar pensla på ny mascara. Och sedan vit ögonskugga
Jag går till min gaderob och försöker leta fram nått som jag kan ha på mej. Jag tar på mej ett par mjukis och ett linne. Jag ska inte gå nån
stans idag för utom vid fyra så jag kan byta om till nått lite finare sen. Jag tar upp telefonen och ringer mamma.
- Hej mamma. Kan jag komma och hälsa åpå ikväll jag ska träffa en senare så jag hinner inte komma. Säger jag.
- Ja apsolut! Men du kan väll ringa innan? Svarar hon mej.
- Ja det kan jag mamma vi ses. Säger jag och lägger på.
Det plingar på dörren där nere. Jag springer ner. Trappan knarrar. Handtaget till dörren är kall. Jag öppnar. Lollo står där ich ser ganska
glad ut som tur är. Vi behöver inte ens säga nått till varandara. Hon går in och knyter av sej sina vinter kängor. Jackan hänger hon på en
krok. Sedan börjar vi båda gå mot vardags rummet. Vi sätter oss i soffan. Hon har en vanlig tröja på sig och en kofta över med ett par jeans.
Jag stänger åpå TV:n. Vi tittar på nyheterna.
- Kan jag stanna till 4? säger hon.
- Ja då kan du hjälpa mej och välja kläder ska träffa en kille. Säger jag.
- Va? Nej vi måste köpa nya kläder! Säger hon och reser sej upp i soffan.
Och jag som bara satte på mej myskläder. Vi går upp på mitt rum. Jag sätter på mej ett par jeans. Och en tröja. Vi går sedan ner och jag
tar på mej mina skor. Hon tar också på sej sina skor. Vi går ut genom dörren och jag tar fram min nyckel och låser. Det är kallt. Vi tar
bussen in till stan. Det är trångt i bussen och det tar tid och hitta en plats. Det är är mycket ljud i bussen. Lollo tar fram sin mobil och
spelar på tills bussen stannar utanför ett stort köpcenter. Helften av dom som är på bussen kliver av där vi kliver av. Lollo och jag springer
snabbt in till Gina Tricot. Lollo går fram till en klänning. Den är nästan ljus rosa. Och går nästan till knäna. Den glittrar fint. Den klänningen
är Lollos smak inte min. Lollo vet vilken smak jag har. Lollo tittar på klänningen en lång stund innan hon går in till provrummet och provar den.
Klänningen på Lollo sitter perfekt. Hennes stil. Hennes bruna fina hår som just nu sitter i en slarvig hästsvans passar jätte bra till klänningen.
Hon bestämmer sej för att köpa den. Jag hittar ett par jeans som är ljus blå,Det ser ut som att det är hål i byxorna. Men det ska va så.
Jag är inte den tjejen som går runt i klänning precis. Till jeansen hittar jag en tröja som är vit. Den ska se stor ut så den hänger ner för
axel. När vi är klara och köpt allt vi vill ha går vi in och äter på nån resturang som heter " Likes " Jag beställer Biff med potatis och nån
jätte god sås.
- Vi måste göra om detta nån gång. Säger Lollo med mat i munnen.
Jag tittar mot henne och ler. Alla folk runt omkring är fin klädda. Jag och Lollo är kanske inte så fin klädda. En dam sitter i en lång klänning
som passar henne perfekt. Jag och Lollo går för att betala maten. Min mat kostar 365 kronor och Lollos 370. Vi börjar gå mot buss hålplatsen
för att ta bussen hem. När jag tittar på klockan står det " 14:56 " jag hinner. Jag och Lollo väntar på bussen i ungefär en kvart. När den kommer
är den inte så full som innan. Det är flera tomma platser så jag och Lollo behöver inte leta. Det går snabbt att komma hem. Bussen stannar
vid en busshållplats som bara är några meter från mitt hus. Vi börjar gå mot mitt hus. Gatan är helt öde. Lollos hår blåser. Jag tar upp min
nyckel och låser upp. Vi knyter av oss skorna och springer upp till mitt rum. Jag sätter på mej det jag valt. Och sätter upp håret i en hästsvans.
Kläderna sitter bra på mej.
- Vad fin du är säger Lollo och kramar om mej.
Klockan börjar ticka iväg och jag är redan på väg mot ICA. Där står han och väntar på mej. Jag går fram till han. Han ger mej en kram.
Den kramen varmde i hela kroppen.
- Hej säger han.
- Hej, svarar jag.
Vi börjar gå mot bion. Han tar tag i min hand. När vi har kommit fram till bion går vi in och betalar. Vi ska se " I-see-you.com "
Vi går till ett stånd och köper en stor popcorn och delar på. Filmen är mysig. Vi båda skrattar åt vissa saker som händer i filmen. Tiden susar iväg
och hans läppar möter mina. Vi tar förväl med en till kyss. Jag börjar gå mot sjukhuset. Det känns äkta. Jag går in på mammas rum. Hon sitter upp i
sängen med riktiga kläder på sej. Ska hon få åka hem?

Inga kommentarer: