*Ebba Johansson livet enligt mig*

söndag 18 december 2011

Kapitel 4.

Vem är Robin Hedberg? Jag tänker inte så mycket mer på det. Jag vaknar av min väckarklocka. Klockan är " 07:15 " och jag är alldelses för
trött för skolan. Jag bestämmer mig för att ringa och säga att jag är sjuk,så jag kan spendera dagen med mamma. Jag går upp och klär
på mej ett par ljusblåa tighta jeans. Med ett vanligt linne och en kofta. Jag går ner till köket för att ta en macka. Det piper till där uppe
på mitt rum. Jag lägger på en ostbit på min macka. Och tar med mackan in till vardags rummet. Jag lägger mackan på bordet sedab springer
jag upp till mitt rum för att hämta mobilen. På skärmen står " Du har fått 2 sms! " Jag klickar in och läser första sms:et. Det är från
mamma. På skärmen står det.

" Hej gumman! Det är skola idag men jag har ringt till rektorn och sagt att du inte kommer idag! Så kan vi göra nått kul idag vill du det?
Jag hörde att du och Lollo bråkat. Sov du ensam i natt då eller? Jag kan ringa pappa så sover han med dig inatt så får du sällskap! Jag
ringer dig sen! Älskar dig MASSOR med kramar Mamma! "

Jag vet först inte vad jag ska svara. Men jag svarade iallafall så här.

" Hej mamma! Tack att du ringde rektorn. Självklart vilja hitta på nått idag. Lollo och jag bråkade så jag sov ensam ja! Jag vet inte du får
ringa han om du vill mamma! Älskar dej älskade mamma! "

Jag klickar på skicka knappen. Jag tittar på det andra sms:et. Mina ögon står stilla och bara glor på texten. Jag läser den om och om igen.
Det står.

" Du förlåt... Jag känner egentligen inte han. Vi har skrivit i chatten på Facebook då och då. Men han och jag ska iallafall träffas imon. "

Jag kan inte fatta det. Hon är tillsammans med nån som hon inte ens känner? Jag vet att det kan sluta farligt för henne. Men hon svek mig
faktiskt! Jag trycker ner mobilen i fickan på mina jeans. Och går ner till mackan. Jag slänger mig i soffan och sätter på tv:n. Jag slår på
fyran och det är " Tinas julkök " det är kanske inte jätte kul men jag tittar på det ändå. Klockan börjar dra sig och jag känner att jag
måste gå bort till mamma. Jag drar på mej mina kängor,och jackan. Jag öppnar dörren och kliver ut. Klockan är " 08:34 " Jag låser
dörren. Luften är frisk. Jag drar upp mobilen och letar upp mamma bland alla mina kontakter. Jag klickar på ring när jag äntligen hittat
henne.

" Hej älskling. Hör man henne säga i telefonen. "
" Hej mamma. Jag är på väg till dig nu är framme om några minuter. Svarar jag henne. "
" Vad bra vi ses då. Säger hon och lägger på. "

När jag kommer fram till sjukhuset sitter en tjej vid dörröppningen och gråter. Usch stakars den tjejen! Jag tar hissen upp till mammas
avdelning. När jag kommer upp går jag in i rum fyra. Mamma tittar på tv:n.
- Hej gumman. Kan du gå ner i cafetrian och köpa en latte till mig? Säger hon.
- Självklart mamma!
Jag ser hur hon letar fram sin plånbok ur väskan. Hon sträcker fram en 100 lapp. Jag tar den och går ut ur rummet. Jag tar hissen ner till
Entren... Det börjar vibbrera i fickan. Jag drar upp min mobil ur fickan. På skärmen står det " Lollo " ska jag svara eller inte?...

1 kommentar:

Emelie sa...

Asså Ebba du är grym! :D nästa avsnitt imon! ;D